نقاشی و مجسمه سازیهنرهای تجسمی

تکنیک های نقاشی

نقاشی، شامل هر چیز خلاقانه ای است؛ بنابراین هنرمندان خودشان را فقط به مواد معمولی و متوسط محدود نمی کنند، این روندی رو به رشد است. انواع مختلفی از سبک های نقاشی وجود دارد اما سبک نقاشی مدرن بیشترین طرفدار را دارد، چون به هنرمند اجازه می دهد ایده های خود را با مخلوطی از تکنیک های مدرنیسم، انتزاعی و سورئال بر روی بوم ارائه دهد. ما در این مقاله درباره تکنیک های نقاشی قرار است صحبت کنیم البته بهتر است قبل از شروع شما هنرمندان عزیز قوانین رنگ شناسی ما را مطالعه کنید تا به زیبایی بتوانید رنگ ها را باهم ترکیب کنید و آثار زیبایی را خلق کنید.

اگر به رسم ماندالا علاقه دارید بر روی لینک کلیک کنید.

10 تکنیک در نقاشی

  1. رنگ روغن
  2.  آبرنگ
  3. اکریلیک
  4. مداد رنگى
  5.  مداد شمعى
  6. پاستل گچی
  7. نقاشى دیوارى (فرسک)
  8. کلاژ (تکه چسبانى)
  9. تمپرا
  10. نقاشى پشت شیشه

10تکنیک نقاشی

 رنگ روغن

این تکنیک نیاز به قلم موهاى تخت دارد و معمولاً روى بوم صورت مى گیرد. البته در مواردى روى کاغذ، مقوا، چوب و نیز بکار مى رود. در هر صورت باید پیش از آغاز بکار زمینه سازى آن انجام شود. رنگ هاى روغنى معمولاً به صورت رنگ هاى روغنى لوله اى هستند.

لوله رنگ در دههٔ ۱۸۶۰ به طور وسیع در دسترس نقاشان قرار گرفت. این تکنیک از مشهورترین تکنیک هاست. در این روش نقاش این امکان را دارد که با روى هم زدنِ ضربه هاى قلم مو رنگ ها را تغییر دهد. تکنیک رنگ روغن از سدهٔ شانزدهم به بعد محبوبیت زیادى یافته است. در این روش دیر خشک شدن رنگ ها این امکان را فراهم مى کند تا رنگ ها را درهم بتوان محو نمود. پس از پایان کار مى توان لایهٔ نازکى ورنى روى کار کشید. به این ترتیب هم اثر از نفوذ گردوغبار محفاظت مى‌شود و هم درخشندگى آن حفظ مى شود. البته این مرحله باید بعد از گذشت زمانى از اتمام کار صورت گیرد تا لایه هاى زیرین تابلو کاملاً خشک شده باشد.

شما خوانندگان می توانید کتاب نقاشی رنگ روغن را زا سایت طاقچه خریداری کنید.

آبرنگ

تکنیک نقاشی با آبرنگ معمولاً روی کاغذ انجام می شود، در این نوع خاص از نقاشی، از آب به عنوان محلول پایه برای مخلوط کردن رنگ ها استفاده می شود و ازاین رو نام آبرنگ را روی آن گذاشته اند.

در مقایسه با نقاشی رنگ روغن، نقاشی با آبرنگ نیز برای مبتدیان کار سختی است. امروزه شما هنرمندان زیادی را می‌بینید که در تلاش کشیدن پرتره های واقع گرایانه با استفاده از آبرنگ هستند. مخلوط کردن رنگ ها در این روش بسیار مهم است، زیرا ترکیب بیش ازحد هر چیز، سایه ی رنگ ها را تغییر می دهد.

اکریلیک

اگر شما به دنبال رنگ آمیزی ای که سریع خشک شود، هستید؛ تکنیک نقاشی آکریلیک بهترین انتخاب است. رنگ های آکریلیک، رنگ های محلول در آب هستند، با این وجود وقتی کاملاً خشک می شوند به آب مقاوم می شوند. بیشتر علاقه مندان به کار با رنگ های آکریلیک علاقه دارند. برای مجسمه سازی، قالب سازی، ویژگی های صورت بسیاری از هنرمندان از نقاشی آکریلیک استفاده می کنند. تمیز کردن قلم موها پس از اتمام رنگ آمیزی، آسان تر است، زیرا برای شستن رنگ های آکریلیک فقط به آب نیاز است.

شما میتوانید نرم افزار آموزش نقاشی اکریلیک را از کافه بازار دانلود کنید.

مداد رنگى

مدادهاى رنگى از ابتداى اختراع آن، نظر بسیارى از هنرمندان نقاش را به خود جلب نمود. بیشتر تصویرگران و طراحان تبلیغاتى از این ابزار ساده آثار ماندگارى بوجود آورده اند. روش مدادرنگى مى تواند با روش هاى دیگر مثل آبرنگ، گواش و غیره ترکیب شود. مداد رنگى کاربردهاى بسیار وسیعى دارد. از این ابزار مى توان براى طرح هاى مقدماتى و یا اثرى با تمام جزئیات بهره برد. این وسیله هم کاربرد طراحى دارد و هم کاربرد نقاشی. استفاده از این تکنیک نیاز به تجربه کافى دارد. به جز کاغذهاى صیقلی، بقیه کاغذها قابل استفاده در این تکنیک هستند.

گونه اى از مدادهاى رنگی، اصطلاحاً مدادهاى آبرنگى هستند که فضاهایى شبیه به آبرنگ را مى توان با آنها ایجاد نمود. در این روش با کمک قلم مو و آب اثر مداد رنگى محو مى شود و سبک و سیاق آبرنگ دیده مى شود ولى ردّ مداد رنگى همچنان به چشم مى خورد. در نقاشى با مداد رنگى مى توان شیوه هاى متنوعى به کاربرد؛ از جمله شیوهٔ خطی، سایه پرداز، شیوهٔ خراش و معمولاً از شیوهٔ خطى و سایه پردازى بیشتر استفاده مى شود.

هنرمندان عزیز شما میتوانید مداد رنگی های با کیفیت را از این سایت خریداری کنید.

مداد شمعى

در این شیوه از مدادهاى شمعى که از موم یا سایر مواد قابل ذوب به همراه مواد رنگى ساخته مى شود، استفاده مى‌شود. چسبندگى این رنگ ماده روى کاغذ به مراتب بهتر از پاستل مى باشد. نوع حرفه ای تری از مداد شمعی تولید شده است که آن را پاستل روغنی می نامند و مورد استفاده نقاشان قرار می گیرد.

پاستل

برای کشیدن نقاشی های پاستلی معمولاً از مدادهای پاستلی استفاده می شود، با استفاده از مدادهای پاستلی می‌توانید بلافاصله شروع به نقاشی و رنگ آمیزی کنید. در این مدادها از رنگ دانه های متصل شده به هم استفاده شده است، درواقع مدادهای پاستلی در ابتدا به شکل پودر هستند که با استفاده از یک ماده ی اتصال دهنده به هم متصل می‌شوند و به شکل مداد آماده می شوند.
اگر به دنبال رنگ هایی خالص و عمیق هستید، توصیه می کنیم که از مدادهای پاستلی استفاده کنید. نقاشی های پاستلی را می توان حتی روی بوم انجام داد، بنابراین شما می توانید لایه بندی زیبایی از رنگ ها را با پاستل انجام دهید.

10تکنیک نقاشی

نقاشى دیوارى

تکنیک هاى رایج در نقاشى دیوارى به دو بخش تقسیم مى شود:

نقاشى فرسک

در تکنیک فرسک رنگ روى لایه تازه و خیس بکار مى رود. در این تکنیک مدت زمانى که نقاش مى تواند روى یک کار صرف کند محدود است. یکى از دلایلى که باعث شده فرسک کاربرد وسیعى نداشته باشد همین مانع است. ایتالیا بهترین و با ارزش ترین فرسک ها را در خود جاى داده است. امروزه در ایتالیا تنها نقاشان متعلق به نسل گذشته با این شکل از هنر آشنا هستند.

در فرسک مواد رنگ با آب به صورت خمیر در مى آید، سپس رقیق مى شود تا آمادهٔ استفاده شود. لایهٔ بیرونى که در واقع سطح کار است، ذرات رنگى را به هم مى چسباند و آهک آن را در خود حل مى کند و آنقدر سخت مى شود که بدون ویران ساختن سطح نگاهدارنده نمى توان آن را از بین برد. سطح از لایه آهکى تشکیل شده است. تمام آهک ها مناسب براى نقاشى دیوارى نیستند. تنها آهک سفید است که همه خواص لازم را براى این کار دارد. البته آهک هاى دولومى تیک و کلوخ آهکِ آبى بد نیستند. کیفیت اندود فرسک در مرحلهٔ اول به نوع مواد و انتخاب آنها و در مرحلهٔ بعد به آهک و ماسه و نسبت این دو بستگى دارد.

نقاشى فرسک به مقدار رنگ کمى نیاز دارد و باید رنگ هایى را بکار برد که بالاترین قابلیت، ثبات نور و رنگ را داشته باشند. و این رنگ ها باید فاقد سنگ گچ و نمک محلول باشند. در مرحلهٔ انتقال طرح به روى دیوار دو روش وجود دارد. در روش اول طرح روى مقواى کارتن منتقل شود و بعد در روى تمام خطوط طرح با وسیله اى نوک تیز سوراخ هاى ریزى ایجاد شود. سپس کارتن با استفاده از تخته هاى باریک به دیوار نصب شود. کیسه اى حاوى دوده تهیه و با مالیدن یا زدن این کیسه روى سوراخ ها اثر روى دیوار منتقل مى گردد.

 نقاشى خشک

این تکنیک بر روی سطوح کاملا خشک انجام می شود و دارای طبیعت حساس و متاثر از شرایط محیطی و جوی است. بنابراین انتخاب رنگی که مقاومت قوی نسبت به رطوبت و دما داشته باشند در ماندگاری اثر بسیار مهم است. چسب کازئین یا ماده پنیر از مواد تشکیل دهنده این تکنیک است که به خوبی با آهک ترکیب می شود. این نوع رنگ ها در برابر رطوبت تا حدی مقاومت دارند و در مقابل برگشت پذیری مقاومت می کنند. این نوع رنگ ها انعطاف لازم را ندارند و برای سطوح انعطاف پذیر مانند کاغذ و پارچه مناسب نیست که دلیل آن تردی ماده پنیر است.

احتمال پوسته شدن رنگ ها با استفاده از ماده پنیر وجود دارد. مناسب ترین ماده برای ترکیب با ماده پنیر، آهک است. مثلا ترکیب ماست با آهک، ترکیب پودر ماده پنیر با آب و آهک کشته، ترکیب ماده پنیر و کربنات آمونیوم و آب. معمولا در این روش روی دیوار مرطوب یک لایه آب آهک مالیده می شود و سپس رنگ گذاری می شود. دیوار مرطوب رنگ را جذب می کند.

 کلاژ (تکه چسبانى)

کلاژ (در زبان فرانسه به معنی چسباندن) روشی در تولید آثار تجسمی است که در آن مصالح و مواد مختلف (چون کاغذ های رنگی، مقوا، پارچه، ریسمان، بریده روزنامه، عکس و جز اینها) را بر سطح بوم، تخته یا مقوا با ترکیب توامان و مناسب میچسبانند. و گاه با نقاشی و طراحی به تکمیل آن می پردازند. کلاژ در اوایل قرن بیستم به تکنیک محبوب هنرمندان نوگرا تبدیل شد. نقاشان کوبیست، داداییست و سورئالیست این اسلوب را بکار می گرفتند. پابلو پیکاسو، نقاش کوبیست، اولین فردی بود که این روش را برای نقاشی (طبیعت بی جان با صندلی، 1912) بکار برد. هانری ماتیس، کازیمیر ماله ویچ، دیوید هاکنی و بسیاری دیگر آثاری را با این اسلوب خلق کرده اند.

 تمپرا

تمپرا شیوه اى است قدیمى در نقاشى که در آن ماده رنگى با ماده اى ژلاتینى که معمولاً زرده تخم مرغ یا زرده و سفیده است با آب مخلوط مى شود و روى زمینهٔ آماده شده بکار مى رفت در این شیوه رنگ ها بعد از خشک شدن روشن تر مى‌شوند. امروزه رنگ هاى تمپرا در بازار عرضه مى شوند. این نوع نقاشى اگر به درستى انجام شود، بسیار پایدار است.

نقاشى پشت شیشه

نقاشی پشت شیشه با استفاده از رنگ روی شیشه به وجود می آید و وقتی از داخل شیشه نگاه می کنید تصویر قابل مشاهده است.این نوع نقاشى از زمان هاى گذشته با شیوه هاى مختلف در هنرهاى مردمى بیشتر کشورها بکار رفته است. تاریخچه این نوع نقاشى در ایران به عهد صفویان باز مى گردد.

سخن آخر

ما در این مقاله درباره 10 تکنیک نقاشی(رنگ روغن، آبرنگ، اکریلیک، مداد رنگى، مداد شمعى، پاستل گچی، نقاشى دیوارى، کلاژ، تمپراو نقاشى پشت شیشه) صحبت کردیم امیداوریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و توانسته باشید سبک مخصوص نقاشی خود را پیدا کنید.

مقالات مرتبط

2 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also
Close
Back to top button