سفالسفالینه و سرامیک

روش‌‌های تزئین آثار سفالی

روش‌های متفاوتی وجود دارد که شما می‌توانید بعد از عمل سفالگری بدنه سفال خود را تزئین کنید و سپس آن را به عنوان دکور خانه خود استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم در ابتدا شما را با روش‌های تزئین سفال آشنا کنیم و سپس به تزئینات با لعاب کاری بپردازیم. ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما هستید. در مقاله‌های گذشته اشاره‌ای به پتینه‌کاری روی سفال داشتیم و این راهکار را می‌توان به عنوان تزئین ظروف سفالی نیز دانست.

تزئین ظروف سفالی

تزئین بدنه خام شی گِلی را می توان پیش از پخت و یا پس از پخت به روش های گوناگونی انجام داد. اگر شما از دسته افرادی هستید که دوست دارید در این زمینه آموزش به صورت ویدیویی ببینید بر روی آموزش تزئین سفالی کلیک کنید.

تزئین ظروف سفالی

تزئین بدنه ظروف سفالی پیش از پخت

بدنه اشیای گلی پیش از پخت را به شیوه های زیر تزئین می کنند:

الف) شیوه ی نقش کنده: در این شیوه با ابزار بردارنده به صورت لایه و ایجاد خراش نقش ها را بر بدنه ی خام کنده کاری می کنند.

ب) شیوه ی نقش افزوده: قطعه ای از خمیر گل را مطابق طرح روی بدنه ی خام پیش از خشک شدن می افزایند.

ج) شیوه ی نقش بریده: پس از خشک شدن قسمتی از بدنه (مطابق طرح) را بریده و جدا می کنند به گونه ای که زمینه ی شی مشبک شود.

د) شیوه ی نقش فشرده: در این شیوه با فشردن بدنه ی گلی (پیش از خشک شدن) در قالب، مهر یا اشیایی مشابه، نقش روی بدنه ساخته شده ایجاد می شود.

تزئین بدنه ظروف سفالی پیش از پخت

تزئین بدنه طروف سفالی پس از پخت

مهم ترین شیوه ی تزئین بدنه پس از پخت، لعاب کاری اشیای سفالین است. البته لعاب برای زیبایی، غیرقابل نفوذ کردن، افزایش مقاومت و حفظ تزئینات نیز به کار می رود. برای این کار سطح سفالینه ها (داخلی یا خارجی) را با لعاب شفاف یا رنگی می پوشانند. گاهی نیز بر سطح بدنه های پخته شده با لعاب های رنگی نقش و نگار ایجاد می‌کنند. لعاب ها بیشتر به سه نوع اصلی طبقه بندی می شوند که عبارتند از:

  • لعاب شفاف یا ترانسپارنت
  • لعاب کدر یا اُپک
  • لعاب مات یا کریستالی

تزئینات رنگی با انواع لعاب ها بر روی بدنه های پخته شده به چهار شیوه اجرا می شود که عبارتند از:

الف) لعاب کاری یک دست که تمام بدنه ی سفال با یک رنگ پوشانده می شود را تزئین یک رنگ می گویند.

ب) اگر روی بدنه را به وسیله ی قلم مو یا ابزارهای دیگر و لعاب های رنگی، نقش و نگار ایجاد کرده و سپس تمام سطح بدنه را با لعاب شفاف بپوشانند به آن تزئین زیر رنگی می گویند.

ج) اگر بدنه ی لعاب کاری شده را با لعاب های رنگی نقاشی کرده و برای بار سوم در کوره بپزند به این روش تزئین رو رنگی می گویند.

د) اگر اطراف طرح ها و نقش ها را بر روی بدنه ی سفال با رنگ سیاه قلم گیری کنند و سپس با لعاب های متفاوت داخل آن را رنگ آمیزی کرده و در کوره بپزند به این روش تزئین هفت رنگی می گویند.

اگر علاقه دارید اطلاعات خود را در زمینه لعاب افزایش دهید می‌توانید به مقاله لعاب کاری مراجعه کنید.

سخن آخر

در مقاله‌های پیشین اشاره‌ای به سفالگری و پتینه روی سفال داشتیم اما در این مقاله قصد داشتیم شما را با روش‌هایی برای طراحی روی سفال آشنا کنیم تا بتوانید از یک ظرف گلی که با دست ساخته شده است یک دکور زیبا و شیک در بیارید. ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

 

 

 

 

مقالات مرتبط

2 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button