برندسازیتبلیغات و بازاریابی

برندسازی صنایع دستی

هنردوستان در حوزه صنایع دستی، به اولین چیزی که در محصولات صنایع دستی نگاه می کند و توجه آنها را به خود جلب می کند، ظاهر شکیل یک اثر هنری است. از این رو اگر طرحی دقیق، زیبا و درخور صنایع دستی و هنری ایران به هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی ارائه شود، تا حدود زیادی حق صنایع دستی ادا می شود؛ ضمن اینکه هنر بسته بندی خود تبدیل به صنعتی بزرگ می شود که اشتغال زایی فراوانی را دربر خواهد داشت.

بنابراین توجه به بسته بندی صنایع دستی و طراحی آن از ملزومات مهم در توسعه و گسترش صنایع دستی است که هم تولیدکنندگان صنایع دستی و هم سازمان ها و نهاد های دولتی زی ربط باید به آن توجه نمایند.

اهمیت طراحی بسته بندی صنایع دستی

امروزه قدرت تبلیغات تلویزیونی به عنـوان وسـیله ی ارتبـاطی اولیـه بـا مصرف كنندگان به طور چشمگیری با افزایش گزینـه هـای رسـانه ای و توانایی مصرفكنندگان برای تشـخیص آگهـی هـای بازرگـانی بسـیار كاهش یافته است. فروشندگانی كه بـه دنبـال راه هـای تـازه ای بـرای رساندن پیام به مشتریان خودهستند دریافته اند كه بسته بندی می توانـد كلید ارتباط نام تجاری آنهـا بـا مصـرفكننـدگان باشـد.

مـادامی كـه طراحی بسته بندی كلید ایجاد یـك نـام تجـاری موفـق اسـت، پـس طراحی بسته بندی برخلاف آن چیزی كه به نظر می آید چیزی فراتر از طراحی لوگو و طراحی گرافیك است. یك طراحی بسـته بنـدی موفـق نیازمند مطالعه بر روی مصرف كننده، آگـاهی از رونـد حـال و آینـده و دركی از مجموعه ی قفسه ی بـازار رقـابتی اسـت. بـه عـلاوه طراحـی بسته بندی نیازمند آن است كـه مسـئولیت نـام تجـاری كـه رابطـه ی احساسی با مشتری را هنگامی كه تصمیم به خریـد جلـوی قفسـه دارد بیان می کند.

طراحی بسته بندی یك #كسب وكار خلاق است كه به ایجاد یـك محصول مناسب برای بازاریـابی متصـل فـرم، سـاختار، مـواد، رنـگ، تصاویر، حروف چینی و عناصر طراحی فرعی بـا اطلاعـات مربـوط بـه محصول منتهی شود.

طراحی بسته بندی شامل محافظت، حمل ونقل، توزیع، انبـار، شناسـایی، تشـخیص محصـول در بـازار اسـت وهمـین طـور درنهایـت طراحـی بسته بندی باعث حل اهداف بازاریابی محصول توسط مشخص كـردن و برقراری ریموند ارتباط یك شخصیت مصرف كننده و یا عملكـرد آن می شود. از طریق روشهای طراحـی جـامع، طراحـی بسـته بنـدی بـا استفاده از ابزارهای بسیاری برای حل مشكلات بازاریابی است.

اهمیت طراحی بسته بندی صنایع دستی

هفت قدم برای طراحی بسته بندی صنایع دستی

قدم اول:

شما باید بدانید که چه نوع بسته بندی باید طراحی شود. قبل از اولین قدم، باید شخصیت برند و محصول را تعریف کنید و بدانید که چه تصویری قرار است در ذهن مخاطب شکل گیرد. جوان و امروزی است و یا شخصیت سنتی و اصیل دارد. سپس طرح خود را بیافرینید. برای این کار می توانید به بازارهای دیگر و به رویکردهای کشورهای غربی و شرقی توجه کنید، شاید بتوانند الهام بخش شما برای یافتن نقطه تمایز خاصی باشند. اما توجه به این نکته ضروری است که نباید تقلید کنیم بلکه تنها با درس گرفتن از آنها خود به خلق و طرحی جدید و تازه دست یابیم.

در این جا است که برند سازی و طراحی لوگو در حوزه صنایع دستی از اهمیت برخوردار می شود. در واقع پس از دیده شدن کلیت بسته در یک نگاه کلی و سریع اولین چیزی که ذهن مخاطب را درگیر می کند لوگوی محصول و نام آن است.

قدم دوم:

از آخر شروع کنید. کالا تولیدی ما به کدام بازار می رود؟ چه کسیانی محصول ما را میخرند؟ ارزش محصول چقدر است؟ اولین گام در شروع یک پروژه طراحی بسته بندی صنایع دستی، شناخت محدوده ی توزیع است. به تمام مراحل بسته بندی از لحظه خروج از کارخانه تا رسیدن به دست مصرف کننده فکر کنید. پیش بینی کنید که چه کسی به این کالا علاقمند است. چگونه باید آن را ارائه کنیم. متفاوت باشید و اطمینان حاصل کنید که بسته بندی محصولتان سرقفلی خودش را ایجاد کرده و شخصیت و ویژگی اش قدرتمند است.

هفت قدم برای طراحی بسته بندی صنایع دستی

مهمترین نکات در طراحی یک بسته : امنیت محصول در توزیع، شکستن یا فاسد شدن،مناسب ترین ماده اولیه،استفاده هوشمند، ماده اولیه کمتر و قابل بازیافت است.

اولین گام در شروع یک پروژه طراحی بسته بندی: به محل فروش بروید،حتی اگر با طبقه محصولی آشنایی دارید،از مکان های متفاوتی بازدید کنید،از محصولات، فضای فروشگاه و قفسه ها عکس بگیرید، با فروشندگان صحبت کنید.

قدم سوم:

اولویت ها را مشخص کنید. بسته بندی باید در کمترین زمان ممکن خریدار را به انتخاب ترغیب کند.به او بگوید که من کیستم، حاوی چه چیزی هستم و چه پیامی دارم.

قدم چهارم:

مخاطبت را بشناس: او کیست، نیاز و آرزویش ممکن است چه باشد. یک بسته بندی موفق استراتژی (نیم کره چپ) را با تصویر (نیم کره راست) یکپارچه می کند. اطلاعات کافی، جذاب و خوشایند در نهایت، مخاطب را به خرید ترغیب می کند. بهترین راه برای کنترل یک بسته خوب این است که وقتی طراحی خود را تمام کردید، از خودتان سوال کنید که آیا این بسته در فروشگاه نظر من را جلب خواهد کرد، احساس تو درباره این بسته چست و چرا من این بسته را باید از قفسه بردارم.

قدم پنجم:

ایده بزرگ: مهمترین مرحله در طراحی و خلق یک بسته زمانی است که محصول به بازار می رسد. هنگام طراحی بسته ها حداقل دو نمونه طراحی داشته باشید که هر کدام زوایای مختلفی از هویت محصول را نشان داده باشند. ارائه سلیقه های گوناگون در نمونه های طراحی ضروری است. گاهی اوقات یک بسته به خاطر داشتن طرح خوب موفق است و گاهی اوقات مواد اولیه مناسب آن را چشمگیر می کند و این هنر تیم #خلاقیت است که به مسیر جهت بدهند.

قدم ششم:

سینرژی ایجاد کن: سینرژی مساوی است با انسجام الگوی بسته بندی، انطباق کامل با روحیه محصول و سازگاری طراحی برای محصولاتی که در یک رده محصولی قرار دارند.

قدم هفتم:

به آزمون بگذار: در نظر داشته باشید که قبل از تایید نهایی از قابل قبول بودن طرح بسته بندی مطمئن شوید. برای این کار، از گروه مخاطب محصول خود پیش از ورود به بازار نمونه گیری و نظرسنجی انجام دهید. زمانی که بسته بندی شما به محل فروش رفت آن را چک کنید، عکس بگیرید، از فروشنده و مخاطبین بازخورد بگیرید ومطمئن شوید که نتیجه ای که می خواستید را بدست می آورید.

هفت قدم برای طراحی بسته بندی صنایع دستی

توسعه صنعت گردشگری از طریق برندسازی صنایع دستی(ادامه مطلب)

سخن آخر

در نهایت باید تصویر و شخصیت برند خود را تعریف کنید در واقع بسته بندی باید دارای هویت برند باشد شما باید در بازار پیشرو باشید نه دنباله رو و بدانید که برند های موفق بازار را هدایت می کنند، آنرا دنبال نمی کنند، ساختار و مواد اولیه را همیشه در نظر بگیرید و به هزینه توجه کنید، همیشه یک تیم خلاق با ایده های بزرگ کنار خود داشته باشید، استفاده از رنگ های سازمانی همیشه ضروری است ، مسیر سلسله ای طراحی را باید طی کنید و به اِلمان های طراحی توجه کنید و همیشه بسته را از دید مخاطب ببینید.

مقالات مرتبط

17 Comments

  1. We’re a gaggle of volunteers and opening a brand new scheme in our community. Your web site offered us with helpful information to work on. You’ve performed a formidable activity and our whole neighborhood shall be grateful to you.

  2. An interesting discussion is worth comment. I think that you should write more on this topic, it might not be a taboo subject but generally people are not enough to speak on such topics. To the next. Cheers

  3. My husband and i have been really happy that John managed to round up his homework from the precious recommendations he made in your blog. It’s not at all simplistic to just be giving out steps that people could have been making money from. And we all know we’ve got the blog owner to be grateful to because of that. These explanations you have made, the simple blog menu, the friendships you can help promote – it’s mostly incredible, and it is aiding our son in addition to us consider that this content is brilliant, and that is wonderfully indispensable. Thanks for all!

  4. A formidable share, I simply given this onto a colleague who was doing a bit of analysis on this. And he in fact bought me breakfast as a result of I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! However yeah Thnkx for spending the time to debate this, I really feel strongly about it and love reading extra on this topic. If potential, as you develop into experience, would you mind updating your weblog with extra details? It is extremely helpful for me. Massive thumb up for this blog put up!

  5. Have you ever thought about including a little bit more than just your articles? I mean, what you say is valuable and everything. Nevertheless imagine if you added some great visuals or videos to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with images and video clips, this blog could definitely be one of the greatest in its niche. Superb blog!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button